JosenMargret-heelverweg.reismee.nl

Waitangi

Maandag 6 april

Vanmorgen zijn we naar de Waitangi Treaty Grounds gegaan. Op deze plaats hebben Maori stamhoofden in 1840 een verdrag ondertekend met de Britten waardoor Nieuw Zeeland een zelfstandige Britse kolonie werd en werden er afspraken over de verdeling van het land gemaakt wat eigenlijk van de Maori was. Omdat er 2 versie waren, één in het Engels en één in het Maori die verschillend van inhoud waren, is hierover nog steeds gedoe.

We hebben een rondleiding gehad waarbij verteld werd hoe het allemaal in zijn werk is gegaan. Er is ook het Treaty House te zien, een koloniale engelse woning dat één van de oudste gebouwen van Nieuw Zeeland is. Ook is de langste ceremoniële oorlogskano te zien die 36 meter lang is en waar 150 personen (Maori) in kunnen zitten. In een houten huis/ontmoetingsplaats die van binnen en buiten versierd was met houtsnijwerk was een Maori zang- en dansvoorstelling te zien

's Middags hebben we de ferry genomen naar het plaatsje Russell wat aan de andere kant van de baai ligt bij Paihia. Met de auto is het 1,5 uur rijden om te komen, met de ferry 20 minuten. Het is een klein plaatsje waar veel koloniale woningen staan.