JosenMargret-heelverweg.reismee.nl

Waipoua Forest Park

Zaterdag 4 april

Vanuit Dargaville zijn we langs de kust naar het noorden gereden om die grote kauribomen in het echt te zien. We hebben eerst een wandeling gemaakt in het Trounson Kauri Park. Omdat er een ziekte is die alle kauri's aantast waardoor die bomen dood gaan (dieback disease) moet je bij de ingang voordat je het bos in gaat je schoenen schoonborstelen en je zolen schoonspuiten met een ontsmettingsmiddel. Ze weten niet waar deze ziekte vandaan komt en ze kunnen er niets aan doen, behalve door het te beperken via deze manier. Je mag ook niet van de paden af om verspreiding te voorkomen. We zagen inderdaad heel veel dode kauribomen.

Na deze wandeling gingen we door naar het Waipoua Forest Park waar de grootste kauribomen staan. Na een korte wandeling kwamen we eerst bij 4 kauribomen die bij elkaar in een cirkel staan, deze noemen ze de Four Sisters. Deze zijn 500 jaar oud. Een stuk verder lopen stond de één na grootste kauriboom. Deze noemen ze Matua Ngahere en dat betekent vader van het bos. Hij is 30 meter hoog, heeft een omtrek van 16,4 meter, een diameter is 5 meter en is 3000 jaar oud.

We moesten daarna een stukje rijden om de allergrootste kauriboom ter wereld te zien. Die heet Tane Mahuta en dat betekent god van het bos. Deze is 51,5 meter hoog ,heeft een omtrek van 13,75 meter, een diameter van 4 meter en is 2000 jaar oud. Het zijn echt indrukwekkende bomen.

Inmiddels was het middag geworden en reden we naar Paihai wat in de Bay of Islands ligt. Hier zullen we 3 nachten blijven.