JosenMargret-heelverweg.reismee.nl

Hobbiton

Woensdag 1 april

Met nog een week vakantie te gaan zijn we vanmorgen richting het noorden gegaan (waar het altijd warmer is dan in het zuiden) en de zon scheen al volop.

We zijn eerst naar Te Kupe geweest waar een Kiwi farm is. Hier kweken ze kiwi"s (fruit en niet het beestje) ) die wij in Nederland ook eten. We waren wat vroeg en zouden eigenlijk nog een uur moeten wachten op een rondleiding. Toch kregen we er meteen al eentje terwijl we maar met z'n tweeën waren, zodat we niet hoefden te wachten, dat was wel fijn.

In een karretje werden we door een gids over de kwekerij gereden en ondertussen kregen wij uitleg over de kiwi. Af en toe stopten we om uit te stappen voor meer informatie en om te proeven. Na afloop konden we verschillende producten proeven die van kiwi worden gemaakt zoals vruchtensap, jam en wijn.

Daarna reden we verder en weken even af naar het oosten om naar Hobbiton te gaan. Hier zijn een deel van de films van de Hobbit en In de ban van de Ring opgenomen. Daar aangekomen reden we 10 minuten met een bus het terrein op om vervolgens met een gids 2 uur lang door het dorp van de Hobbits te lopen. Het was echt heel erg leuk. We liepen langs al die schattige hobbithuisjes in de heuvels en de gids vertelde allerlei leuke wetenswaardigheden over de film en over de filmset. Aan het eind van de rondleiding gingen we naar de "Green Dragon", een hobbitpub waar we een drankje kregen.

Hierna reden we weer terug naar de kust om in Waihi te overnachten.Dit is dé plaats van de goud- en zilvermijnen. Er is een enorme grote open mijnschacht van wel 600 meter diep waar nog steeds wordt gewerkt. Er staan enorme kranen, graafmachines en kiepwagens. Boven op de mijn bij een uitzichtpunt stond zo'n kiepwagen Deze was wel 5 meter hoog, 10 meter lang ,had wielen van 2,80 meter en weegt 65 ton. Als je daarnaast staat voel je je echt hééééél klein.

Linda

Wauw, wat leuk die hobbithuisjes! Wij hebben toen wel de bijzondere bomen uit de film gezien op het Zuidereiland, ook heel bijzonder.