JosenMargret-heelverweg.reismee.nl

Whakatane / White Island

Dinsdag 31 maart

We hebben weer een interessant uitstapje gemaakt vandaag. We zijn n.l. van Whakatane naar White Island gevaren. Dit is een vulkanisch eiland midden in de Pacific Ocean op 40 km afstand van de kust en die nog steeds actief is. Je ziet het al vanuit de verte, er hangt altijd een grote witte rookwolk boven. Het was een prachtige zonnige dag dus we konden dat goed zien.

Eerst moesten we 1,5 uur varen voordat we bij het eiland aan kwamen. Daar moesten we in groepjes van ongeveer 12/14 mensen overstappen in een rubberboot om aan land te gaan. Voordat we de rubberboot in gingen moesten we een helm op en kregen we een gasmasker mee. Op het eiland kregen we een rondleiding van een gids.

Het was heel bijzonder om hier rond te lopen, de rotsen zijn geel gekleurd van de zwavel en er komen wolken zwaveldampen uit. Vandaar ook de gasmaskers, als er zo'n wolk naar je toe komt kan je die maar beter opzetten. We hebben dit ook een paar keer moeten doen omdat de wind onze kant op stond. Het brandt in je keel en je gaat er van hoesten. We hebben ruim 1,5 uur op het eiland rond gelopen en het was een heel bijzonder ervaring. Daarna weer met de rubberbootjes terug naar de boot waar Jos nog vanaf is gesprongen om een duik te nemen in de Oceaan.

De boot is rond het hele eiland gevaren zodat we dat ook nog konden zien en toen weer terug naar de kust gegaan.

wilenleni

Jos heeft altijd al een primitieve manier van wassen gehad