JosenMargret-heelverweg.reismee.nl

Orakei Korako

Zaterdag 28 maart

We hadden verwacht dat we spierpijn zouden hebben, maar daar hadden we geen last van. Gisteren hadden we het niet beter kunnen treffen wat betreft het weer want vanmorgen regende het.

Vanmorgen gingen we eerst langs het grootste meer van het eiland, Lake Taupo naar het noorden in de richting van Taupo en vandaar naar de Huka Falls. Daar wordt het turquouise kleurige water van de Waikatorivier door een smalle doorgang tussen de rotsen heen geperst, waardoor het met een enorme geraas naar beneden stort.

Hier begint ook een gebied met thermische activiteit, overal komt stoom uit de grond. Dit kan je ook op allerlei plekken bekijken. Zo kwamen we terecht bij een plek waar je een wandeling kon maken langs natuurlijke geisers midden in het bos. We kregen een temperatuurmeter mee zodat we zelf konden meten hoe heet het was bij de geisers en dit bleek tot wel 90 graden te zijn.

Daarna zijn we naar " Craters of the Moon" gegaan in het Wareiki Naturel Thermal Valley. Dit is een geothermisch gebied waar je over paden van planken moet lopen omdat de grond te heet is. Ook hier komt overal stoom uit de grond en je hoort de aarde borrelen. Het ruikt ook naar zwavel.

's Middags zijn we nog naar Orakei Korako geweest wat ligt in een "verborgen vallei". Je wordt dan eerst met een bootje naar de overkant van de rivier gebracht en ook dit is thermisch gebied. Er komt van alles uit de aarde borrelen en het heeft allerlei kleuren zoals wit, geel,oranje, groen. Het was bijzonder om te zien. Ook zijn er allemaal mudpools, waarbij grijze modder opborrelt en overal komt stoom uit. Ook zijn er waterpools, waarin het water ook borrelt van de hitte.

Aan het eind van de middag kwamen we aan in Rotorua waar we 2 nachten blijven en wat midden in het geiserland ligt waardoor het naar rotte eieren ruikt, door alle zwaveldampen. Dat is niet echt bepaald een lekker geurtje.