JosenMargret-heelverweg.reismee.nl

Punakaki /Pancake Rocks

Woensdag 18 maart

Vandaag hebben we verder gereden via de West Coast Touring Route. Deze route staat bekend als 1 van de 10 mooiste kustroute ter wereld. Hij loopt langs de kust ten westen van het zuidereiland en wij gingen in noordelijke richting. Het eerste stuk was niet zo bijzonder maar op een geven moment reden we vlak langs de hoge kustlijn van de Tasmanzee en de golven sloegen tegen de rotsen, dat was een mooi gezicht. De dorpjes die we passeerden stelden niet zo veel voor, alleen een doorgaande weg met een paar huizen. Via Greymouth wat een grotere plaats is kwamen we aan bij Punakaki. Hier was een bijzonder en erg mooi stukje natuur te zien. Hier staan op de kust rotsen die als opgestapelde plakken steen eruit zien. Dit is heel lang geleden ontstaan vanuit de bodem van de zee en heeft zich zo omhoog gewerkt. Het ziet er al 100.000 jaar zo uit in deze vorm. Het lijken net opgestapelde pannenkoeken, vandaar de naam Pancake Rocks. Het was heel apart om te zien ook omdat de golven er tegenaan sloegen.Vlakbij is er ook nog een blowhole waarbij water uit een rots spuit maar dit gebeurd maar 1 x per dag en dat was jammer genoeg al geweest.

Daarna hebben we een wandelroute gevolgd in het Paparoa National Park, de Pororari River Track.Vorige week in het zuiden wandelden we door een koud regenwoud en dat vonden we al mooi, dit is een subtropisch regenwoud maar dat was nog veel mooier ! Als je hier doorheen liep had je echt het gevoel dat je in de tropen bent. De route liep langs de Pororari rivier en het ene stuk was nog mooier dan het andere. Ook hier kwamen we bijna niemand tegen. Het enig wat je hoort is het stromen van de rivier en het geluid van vogels. Hierna hebben we een stukje verder op nog een wandeling gedaan : de Truman Track. Deze gaat ook weer door een stukje regenwoud richting de kust waar we doordat het eb was op het strand konden komen. Hier waren rotsen die helemaal uitgeslepen door het water waardoor een holte was ontstaan waar je in kon lopen.

's Avonds hebben we geslapen in een eco-lodge. Dit was een houten huis midden in de natuur wat gemaakt was van milieubewuste materialen en gebruik werd gemaakt van de natuur zoals zonnenergie Er was dan ook geen TV of internet. Er was een grote huiskamer/keuken waar je kon koken met alles erop en eraan.Wij waren met nog 2 andere mensen de enige gasten. Toen het donker was hadden we zicht op een ongelooflijke mooie sterrenhemel. Zoveel sterren bij elkaar hebben we nog niet eerder gezien.