JosenMargret-heelverweg.reismee.nl

Franz Josef Glacier

Dinsdag 17 maart

De dag begon met een stortbui maar het klaarde al snel op en de zon begon weer te schijnen. Eerst zijn we naar een meer in de buurt gegaan: Lake Matheson. Om hier te komen moesten we eerst weer een wandeling maken door een stuk regenwoud dat bij het meer spiegelde in het water.

Daarna gingen we naar het volgende plaatsje Franz Josef Glacier, genoemd naar de gletsjer die daar is om daar iets speciaals te gaan doen. We hadden hier n.l. een heli-hike geboekt.( dit moest van Bas

Undecided
) Je wordt dan met een helikopter boven op de gletsjer gebracht waarna je hier 3 uur (onder begeleiding van een gids) de gletsjer kan ontdekken. Had ik (Margret) al mijn moed verzameld om dit te gaan doen, wordt het vlak voordat we zouden gaan alle vluchten afgezegd !! Dit vanwege verandering in het weer. Er waaide op de gletsjer een harde oostenwind en de piloten vonden het niet verantwoord om er naar toe te vliegen. Helaas pindakaas, des te meer omdat we speciaal daarom een extra nacht hadden geboekt in dit plaatsje wat bestaat uit welgeteld 2 straten.

Omdat we toch de gletsjer van dichtbij wilden zien besloten we maar om er naar toe te wandelen. Er is een wandeling uitgezet die door/langs de riviervallei loopt, die nu zo goed als droog staat. Ook nu weer konden tot 200 meter bij de gletsjer komen. Deze was veel groter dan die van gisteren. Op foto's bij het begin van de wandeling is te zien hoe de gletsjer er ooit heeft uitgezien en dan zie je dat er al heel veel van is verdwenen. Waar we door heen zijn gelopen heeft dus ook nog niet eens zo heel lang geleden ijs gelegen.

Na de wandeling ingecheckt bij de backpackerslodge waar we zouden slapen. Daar was een hottub waar we lekker in hebben gezeten om zo onze voetjes na het wandelen lekker te ontspannen.