JosenMargret-heelverweg.reismee.nl

Fox Glacier

Maandag 16 maart.

We zijn de dag begonnen met een bezoekje aan Puzzling World in Wanaka. Hier zijn allerlei visuele illusies te zien. Je ziet dingen die er niet zijn, je brein wordt voor de gek gehouden, dat was echt grappig.Ook is er een reuze doolhof. In de 4 hoeken staat een toren die je eerst moet vinden en daarna de uitgang. Er liepen ook trappen over het doolhof die alle kanten op gingen,dat viel nog niet mee. De torens hadden we redelijk snel gevonden, maar de uitgang vinden was wat lastiger. We hebben er totaal een uur over gedaan en daarna kon je binnen nog allerlei spelletjes / hersenkrakers doen. Daar hadden we wel even een kopje koffie bij nodig!

De reis ging weer verder en hier hebben we de hele middag over gedaan. We moesten wel eerst zorgen dat we een volle tank hadden want er zou voorlopig geen benzinepomp meer zijn. Tussendoor hebben we een paar stops gemaakt op een paar mooie plekken en het was prachtig zonnig weer om dit te doen, zo'n 22 graden.

We hebben een o.a. een wandeling gemaakt naar de "Bleu Pools". Hierbij moesten we eerst door een stuk regenwoud en daarna over hangbruggen boven een rivier. Hierbij moest de hoogtevrees van Margret wel worden overwonnen maar het doel van de wandeling was het dat wel waard. Het water stroomde uit de berg in een pool en dit was echt prachtig blauw. Een andere mooie stop was bij de "Gate of Haast". Dit was een wild stomende rivier met veel watervallen erin, wat er behoorlijk woest uitzag en ook ontzettend veel geluid gaf. Via het plaatsje Haast gingen we langs de westelijke kustlijn richting het noorden.

Het eindpunt van vandaag was het dorpje Fox Glacier. Hier is een gletsjer die zo heet en 's avonds zijn we daar naar toe gewandeld. We gingen via paden langs stromend water omhoog, waarbij je op sommige stukjes niet mocht stoppen vanwege kans op vallend gesteente. Je kon daar ook zien dat er een hele stroom van stenen eerder naar beneden is gekomen. Eenmaal boven waren we op 200 meter afstand van de gletsjer af en we konden het goed zien. Het is een heel apart gezicht, je ziet dat er stukken van afgebroken zijn.