JosenMargret-heelverweg.reismee.nl

Doubtful Sound

Vrijdag 13 maart

Vanmorgen ging al vroeg de wekker want vandaag gingen we een dagtrip doen naar de Doubtful Sound, een deel van de fjorden.Hier valt zo'n beetje de meeste regen per jaar ter wereld (bijna 7 meter/ op 1 plak zelfs 16 meter) en het regent 200 dagen per jaar. Vandaag was blijkbaar zo'n dag want het regende al toen we opstonden. Eerst werden we van de camping opgehaald met een bus om naar het startpunt in Manapouri te gaan. Daar stapten we in een boot om in 45 min over Lake Manapouri te varen. Eenmaal daar werd het droog, dat was een meevaller. Vanaf daar gingen we in een bus die ons in 45 min (dat was tenminste de bedoeling) over de Wilmotpass te brengen naar de boot die ons door het fjord zou varen. De weg hiernaar toe was een onverhardeslingerweg die hoog door de bergen ging maar na een half uurtje ging het mis. Er kwam in een bocht een bus vanaf de andere kant en om elkaar te passeren en stuurde onze chauffeur (terwijl we bijna stil stonden) teveel naar links. Hierdoor kwam onze bus in de lage berm terecht waardoor deze opeens slagzij maakte. Doordat er naast de berg heel veel bomen stonden werd de bus (gelukkig) hierdoor tegen gehouden, maar de bus helde zeker 30 graden opzij. We zaten allemaal scheef in de bus en het was gebeurd voordat we er erg in hadden. Iedereen bleef rustig, er was geen paniek of zo. We moesten allemaal voorzichtig de bus uit en moesten wachten tot we werden opgehaald door een andere bus. Die kwam eigenlijk best al heel snel en toen gingen we alsnog op weg naar de boot.

Die lag al op ons te wachten en we gingen snel op weg. Het was een prachtig boottocht. We hebben eigenlijk de hele tijd boven op het open dek gezeten. Overal waren hele hoge bergen en rotsen waar watervallen vanaf stortten. Je waant je echt in de natuur van Jurassic Park.Het was de bedoeling dat we 3,15 min zouden varen maar omdat er geen bus was om ons op te halen, duurde het 3 kwartier langer, dat was dan weer boffen. We zijn daardoor op (bijzondere) plekken geweest waar je normaal gesproken met deze tocht niet komt. Dat is dan weer een geluk bij een ongeluk(je).

Na de boottocht zijn we met een andere bus weer terug gebracht, onze eerste bus stond er nog steeds zo bij als vanmorgen. Hulptroepen moeten ook eerst worden over gevaren en door de pas heen rijden.Deze keer ging de reis voorspoedig, na 2 uur met bus,boot en bus waren we weer terug op de camping. Het was dus een bewogen dagje.

Lotte

Dat was vast schrikken! Gelukkig is het goed afgelopen. Xx

Lieke

Jeetje, jullie maken het wel spannend zo! Gelukkig maar dat die bomen daar stonden. En hebben jullie daarna ondanks de schrik, toch nog kunnen genieten van Doubtful Sound. Prachtig hè?!

wilenleni

pffff, jij doet ook alles om het nieuws te halen he?

Mary

Getsie.....dat busverhaal, gelukkig sterke bomen! Je zit volgens mij toch wat meer gespannen in bus na zo'n gebeurtenis, pffff!

Trude

Zeker een bewogen dagje !! Maar deze reis is wel een enorme belevenis. Wat een prachtige foto's en dat jullie dat allemaal ook echt zien. Bijzonder hoor.

Elly

Wat een schoonheid, rust en stilte, prachtig. Maar de natuur kan hard zijn...gelukkig zijn jullie ongedeerd. Veel plezier verder!

Rob

Tja had je kunnen verwachten op een vrijdag de 13-de.....gelukkig goed gekomen.