JosenMargret-heelverweg.reismee.nl

Kaikoura

Woensdag 4 maart.

De dag begon bewolkt toen we van Christchurch naar het noorden reden richting Kaikoura, maar onderweg werd het steeds zonniger. We hebben daar een "Whale Watch" gedaan. Eerst gingen we vanuit het Whale Watch centrum voor een ritje van 10 min naar de haven waar de boot lag waar we met mee moesten.

In de boot zaten allemaal stoelen op een rij waar iedereen moest zitten en daarna gingen we eerst zo'n 20/30 min varen tot we in open water varen. Daar mocht iedereen op het dek staan en werd er met een microfoon in het water geluisterd of er walvissen in de buurt waren. Tot 3 keer toe was dit niet het geval en vaarden we een stukje verder. Toen zagen we er ineens eentje, het was een potvis (sperm whale) Hij was goed te zien en na een tijdje dook hij onder. Het was wel bijzonder om zo'n dier in het "wild" te zien. Het duurde even maar op een gegeven moment kwam hij toch weer boven zodat we hem nog een keer konden zien. Na heel veel foto's dook hij weer onder en gingen we weer richting haven. Onderweg zwom er opeens een school dolfijnen naast de boot die meteen stopte zodat we weer op het dek konden kijken. Ze sprongen overal uit het water en ook vlak langs de boot, dat was wel leuk. Volgens de gids was onze vaart de beste van vandaag, waarbij het meest te zien was. Dat was dus boffen.

Hierna reden we de kust af op zoek naar een zeehondenkolonie die in de buurt zou zitten. We hebben even moeten zoeken maar toch gevonden. Omdat het vloed was zaten ze verder weg op de rotsen en niet zo goed te zien met het blote oog. Vandaar zijn we naar onze backpackerslodge gegaan.