JosenMargret-heelverweg.reismee.nl

Christchurch

Doordat we veel gereisd hebben en geen internet duurde het even voor een nieuw verslagje van onze kant. Maar we maken het goed door 3 dagen in 1x erop te zetten.

Dinsdag 3 maart

Vanmorgen vroeg op voor onze vlucht naar Christchurch in Nieuw Zeeland. Blijkbaar hadden we de wind mee want we waren er een half uur eerder dan gepland. Door het tijdsverschil is het hier 2 uur later dan in Australie waardoor de dag weer sneller voorbij is. Het tijdsverschil met Nederland is nu 12 uur.

Binnen 10 minuten waren we door de douane heen.We hoefden niets te laten zien en onze schoenen hoefden niet eens ontsmet te worden. Doordat we te vroeg waren moesten we nog even wachten op onze huurauto. Toen bleek dat we een upgrade hadden en een grotere auto kregen, wat natuurlijk helemaal niet erg was en zijn we meteen naar ons motel gereden (het is wel even wennen om aan de verkeerde dag van de weg te rijden)

Daarna wandelend het centrum van Christchurch in. Het is 4 jaar geleden dat er een zware aardbeving is geweest en dat is nog steeds goed te zien. Er is een red-zone wat het zwaarste getroffen gebied is en hier zijn veel gebouwen verdwenen, er zijn allemaal grote open plekken. Er staan ook nog veel ingestorte en beschadigde gebouwen met grote hekken erom heen. Van de kathedraal is er een deel overeind gebleven, de rest is verdwenen. Je ziet ook nog winkels met het interieur er nog in, alles door elkaar gevallen door de beving en zo achter gelaten Dat is een beetje bizar om te zien.

Naast de red-zone is er een soort herdenkingsplaats. Hier staan 185 verschillende witte stoelen, 1 voor ieder dodelijk slachtoffer. Er staan allerlei soorten stoelen zoals een fauteuil, keukenstoel, rolstoel en een babyautostoeltje. Tenslotte hebben we nog een rondje gewandeld in het Botanic Park.